12 mars 2009

Dikter av Nils Ferlin

TROTS DECKARNA
Vårt liv är tämligen undermåligt, vi skrattar villigt men sover dåligt trots deckarna på vårt nattduksbord som ständigt utökar sina mord.
Här är ett drama med mycken list ioch här ett annat: Agatha Christie. Hon staplar likena, flink och van, pyramidalt á la Djingis-khan.
O liv, som klär oss i löjligheter:en solkatt mellan två evigheter, ett hastight ljus som vi ej förståroch hinner fatta förrn det förgår.
En mask som krälar en stund bland gräsen vet lika mycket om livets väsen. Dock är hans kunskap helt säkert skral om både Christie och hibernal.

JAG SÅG DU FÖRSTOD
Det var få människor som såg att mina ögon var sorgsnaty jag skrattade mycket.Du märkte det och du frågade ofta varför.Då skrattade jag - återigen,och kanhända jag saatt allas ögon kan väl inte vara så glada som dina.Men jag lyckades aldrig narra dej och jag såg du förstodeller anadeatt vi inte skulle vara tillsammans- tillnärmelsevisså där länge som visornaoch vi själva ordat om.

I FOLKVISETON
Kärleken kommer och kärleken går,ingen kan tyda dess lagar.Men dej vill jag följa i vinter och våroch alla min levnads dagar.Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter. Min lycka är din, din lycka är minoch gråten är min när du gråter.
Kärleken är så förunderligt stark, kuvas av intet i världen. Rosor slår ut ur den hårdaste marksom sol över mörka gärden.Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter. Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter.

OM ÖGON
Men sade jag således detta:De vackraste ögon jag vetär barnets ögon som ser en stor och jublande hemlighetdet minsta alldagliga ting:en stjärna, ett blad, ett bioch en solstråles lek i en vattenpuss- som man inte får plaska i!
Men sade jag således dettadå tänkte jag inte på de gamla och stillsamma ögonsom dävnats i årens ve. Ty då - när de snuddas av glädjeoch skimra en stund och le, då märkte jag nog att det finnsinga vackrare ögon att se

1 kommentar:

anti sa...

Vilka bra val av Ferlin du gjort.Han var nästan lika bra som Dan Andersson som är och förblir min favorit trots allt.